Den svenska korvmarknaden

Jag skulle nog säga att ett av 2000-talets största mysterium är den svenska korvmarknaden.

Varför är det 12 korvbröd i en påse men bara 10 korvar i ett paket!? För att det ska gå jämt ut blir man alltså tvungen att köpa 5st 12-pack bröd och 6st 10-pack korv. Det är nämligen först efter 60st fullt tillagade korvar som det går jämt ut. Varför säljer man inte dessa i lika stora antal?  Ännu värre blir det om korvbröden säljs i 16-pack. Då måste man köpa sammanlagt 9st 10-pack korv...

Jag började tänka på det här nu i eftermiddags när jag skulle ställa in ett nyinhandlat paket pinnglassar i frysen och upptäckte till min förvåning att de inte fick plats för hela plan 3 i frysen var full med oanvända korvbröd. Hur kunde det här komma sig? För varje paket korvbröd jag köpt genom åren så har alltså 2st bröd blivit över?

        Korv och Bröd
Efter vidare efterforskning inom korvar och bröd hittade jag tillslut något mycket intressant på forumet Flashback och det luktar verkligen konspiration på hög nivå…

Skogaholm tillverkar korvbröd.

Skogaholm är ett varumärke som ägs av Lantmännen och marknadsförs av ett dotterbolag till Cerealia. Cerealia Bakeries utvecklar, tillverkar och marknadsför food-produkter, t ex korv- och hamburgerbröd, samt fryst konsumentförpackat bröd och bake off-produkter, dvs bröd som bakas klart på försäljningsstället.

Cerealia har ett sammarbete med Scan Foods.

Scan Foods är ett marknads- och försäljningsbolag inom Swedish Meats som marknadsför och säljer styckat kött, charkuterivaror och färdigmat under varumärket Scan.

Scan tillverkar korvar.


Allting är länkat till varandra och det perkar mot att det här är noga planerat av en "okänd organisation" ännu högre upp  i kedjan som verkar ha total kontroll över den svanska korvmarknaden? I alla fall enligt Flashback. Men vad ska jag göra med alla dessa överblivna korvbröd? Det får jag fundera på tills imorgon. Nu ska jag skynda mig att äta upp glassen innan den hunnit smälta.


Kommentarer
Postat av: simone

SV: absolut, skynda dig!

2009-09-13 @ 00:04:45
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: - H*

- mmm så gott!

2009-09-13 @ 17:32:08
URL: http://finest.se/hodamerei
Postat av: Rebecca

Sv; Hehe precis. Men jag har fortfarande inte kommit på nåt vettigt och göra :P

2009-09-13 @ 21:45:50
URL: http://augustchild.blogg.se/
Postat av: Paparazzibecka

Härlig blogg du har!

Jag har haft en mysig söndag och vad jag har gjort kan du se i mitt senaste inlägg. Men bli inte rädd för den konstiga bilderna.

Hopas du också haft en lika mysig söndag.

Kram (:

2009-09-13 @ 23:36:48
URL: http://paparazzibecka.blogg.se/
Postat av: jenna

Hej! Testa att bryta isär korvbröden till två halvor, stek dem i smör och rulla därefter genast i en kanel/socker-blandning. Ätes direkt som varma kanelbullar ungefär. Mycket bra sätt att äta gamla korvbröd!!! Ha det bra!

2009-09-14 @ 11:10:46
Postat av: I am Tobbe

Jag tror du är nånting stort på spåren nu. Du får forska vidare i det här och sen berätta för oss läsare.

2009-09-14 @ 14:41:18
URL: http://iamtobbe.wordpress.com
Postat av: Oraklet

Ledsen att behöva förstöra den utmärkta konspirationsteorin men det stämmer inte riktigt.

Korvbröden tillverkas av Lantmännen Unibake under varumärket Korvbrodsbagarn. Om det sen finns ett samarbete mellan Lantmännen och Swedish Meats vet jag inte, men det är väl inte helt otänkbart iom att de och Arla har samma kunder/ägare.



Tycker du ska göra ströbröd och krutonger av bröden som blev över.

2009-09-14 @ 16:56:47
Postat av: MrKuuk

Har suttit och sträckrunkat åt dig i 6 månader nu! Tack Örjan för att du finns.

2009-09-15 @ 00:13:11
Postat av: nilsarnegösta

Mmm, korv.... jag har också en korv. Smaka?

2009-09-15 @ 15:29:38
URL: http://www.nilsarnegosta.blogspot.com/
Postat av: jowzan

tycker du ska ta upp det här med kallafakta!

2009-09-16 @ 00:15:53
Postat av: Anonym

men tänk om du har en korvfest och ett bröd går sönder... Eller om någon kanske är vegitarian och bara vill ha brödet..

2009-09-16 @ 07:33:31
Postat av: Fotolabbarna

Lägg korvbröden mellan valkarna för att motverka friktion och fukt.... hett tips..

2009-09-16 @ 11:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0